سومین دور جشنواره کتاب شهر خانیا از ۲۶ تا ۳۰ ژوئن، با موضوع «اروپا، گذشته و آینده» و با عنوان نگاهی به قاره کهن در حوزه «ادبیات، فرهنگ و سیاست» برگزار شد.

1351849230.jpg

آقای «مانولیس پیملیس» مدیر جشنواره کتاب شهر «خانیا» یونان معتقد است که پروژه رویای اروپایی بر سر دوراهی قرار دارد و با معضلات وجودی مواجه است. برای اولین بار و با وجود رأی ممتنع گسترده در انتخابات پارلمان اروپا، موضوع «اروپا» به شدت مورد توجه همه اروپایی ها قرار گرفته است. شاید این نشانه ‌ای باشد که واقعاً یک هویت اروپایی مشترک وجود دارد.»

مدیر جشنواره کتاب «خانیا» به مخاطبانش احترام زیادی می‌ گذارد. دقیقاً به همین دلیل است که سومین رویداد امسال، از ۲۶ تا ۳۰ ژوئن، موضوع اصلی خود را با عنوان «اروپا، گذشته و آینده»، نگاهی به قاره کهن در حوزه «ادبیات، فرهنگ و سیاست» اختصاص داد. برای روزنامه‌نگاران و منتقدان مشهور کتاب، «معلوم است که پروژه اروپایی بر سر دوراهی قرار دارد، و با دوراهی‌ های وجودی مواجه است. اقتصاد اگرچه عملاً به یک گزینه سیاسی دائمی تبدیل می‌ شود و نهادهای اروپایی را متحد می‌کند، اما راه خروجی برای آرمان‌های اجتماعی مختلف برای نمایندگی و بیان یکسان نمی‌دهد. این یکی از دلایل اصلی منجر به انتخاب گروه‎های راست افراطی می شود.

مدیر این  جشنواره با بیان موضع خود، در عین حال به نظرات سخنرانان مختلفی که در این جشنواره به بحث و تبادل نظر پرداختند اشاره و تأکید می‌کند: «اروپا، همانطور که از کتاب‌های ارائه ‌شده در جشنواره پیداست، اکنون دانشمندان متخصص را به شدت به خود مشغول کرده است.» مدیر جشنواره دو سال را صرف سازماندهی جشنواره فوق و همچنین تجربه چندین ساله قبلی خود در کارگردانی جشنواره بین المللی کتاب شهر تسالونیکی یونان کرده است. خاطرنشان می کند که "یک جشنواره مدرن باید در مورد ادبیات زمان خود و همچنین در مورد موضوعات بزرگ بحث کند که دقیقاً به این دلیل که به جامعه و به تولید کتاب مربوط می شود. همچنین باید نویسندگان مهم را با اقشار کتابخوان در ارتباط قرار دهد و تمام تلاش آن در جهت شناخت بیشتر کتاب و کتابخوانی با هدف افزایش خوانندگان باشد. یک شرط بزرگ همچنین ارتباط با جشنواره های خارجی، ایجاد کانال های ارتباطی بین نویسندگان یونانی و همکاران خارجی آنها و همچنین برای مخاطبان بین المللی است. اینها اهدافی است که جشنواره کتاب «خانیا» قبلاً تعیین کرده است، برخی از آنها را به سرعت به دست آورده است و برخی دیگر در طول زمان و تلاش است که به دست می آید.

جشنواره کتاب «خانیا» در آگاهی جهان کتاب «به عنوان نهادی جدید و مهم برای کتاب» و در آگاهی مردم «خانیا» به عنوان «یک رویداد سالانه بسیار مهم برای کتاب» تثبیت شده است.

این روزنامه ‌نگار و منتقد مشهور کتاب، خاطرنشان می‌ کند: «هدف جدید جذب مخاطبان مستقر، حتی در خارج از جزیره کرت یونان است، و این تصور وجود دارد که امسال نیز چنین اتفاقی در حال وقوع است. کسانی که در این نمایشگاه حاضر داشتند، فرصت داشتند تا در مورد ۵۰ سال دموکراسی پارلمانی در این کشور و همچنین در مورد کتاب ها و مسائل مهمی که با آن سروکار دارند، با نویسندگان سرشناس، روشنفکران و دانشگاهیان از یونان و خارج از کشور دیدار و گفتگو کنند.  امسال نیز جشنواره توسط مقامات محلی، شهرداری «خانیا»، حمایت شده است. علاوه بر این، امسال شعار جشنواره «ما کلمات و روایت ها را به هم وصل می کنیم» انتخاب شده بود.

منبع: آوگی ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴

Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων / Η Ευρώπη στο επίκεντρο | Αυγή (avgi.gr)

کد خبر 20224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =